Farväl till Stockholm

Tiden går fort när man har roligt. Efter fyra soliga innehållsrika dagar tog vi farväl med glass och wienerbröd på café Kaffetåren vi Ferlins torg. Där satt vi skuggan under en kastanj.

Ett smaskigt farväl till ett Stockholm som bara blir varmare för var dag som går.

Tack och på återseende!

Gunilla, Torgny och Jonathan

Med Christopher O'Regan i Gamla stan

Nu är Jonathan så fullproppad av historia att han inte vill höra nåt mer på ett tag. Men han gillade Christopher och det gjorde vi också. Han berättede levande, välformulerrat och kunnigt om Gamla stan på 1700-talet. 90 minuter gick fort. Han sa att man ska ta vara på sin historia för att kunna forma sin framtid och det sa lustigt nog Optimus Prime som slutreplik i filmen Transformers (den såg vi ikväll). Vissa sanningar är eviga och gränsöverskridande. I övrigt har vi ätit ute idag och Jonathan konstaterar att min carbonara är godare än den på Pizza Hut.

Spirituell guidning i Gamla stan

Vi njuter av sommaren!

PS
Jonathan fick se Globen också. Något som har med sport att göra.

Trött i storstaden

Man blir trött i fötterna efter en dag med muséer, Skansen, Gröna Lund mm. Man känner sig som en lemur...

En sunds vila skadar inte...

Men efter besök i stadens saluhallar piggnade vi till. Lite smått och gott - Italienskt och Libanesiskt - och besök av kusin Simon gjorde kvällen trevlig.

Godsaker från Hötorgshallen och Simon på besök.

Imorgon blir det stadsvandring "bland grevar och glädjeflickor"!

Italienskt i Gamla stan

Idag fick mamma ta disken. Jonathan och pappa fixade maten när mamma besökte Stockholms stadsmuseum. (Vi är på minisemester i Stockholm och lånar Samuels tillfälliga lägenhet i Gamla stan.)  Det blev pasta med Jonathans köttfärssås och pappas tomatsås. Tillbehören var inhandlade i Hötorgshallen. Tänk så mycket gott det finns. Vi uppskattade särskilt de Liguriska oliverna. Små, svarta och mycket smakrika.

Tillbehören gör det mesta, när man äter Italienskt.

Trötta i fötterna var det skönt att ha en lägenhet med ett kök att dra sig tilbaka till.

Trötta njöt vi av Italiensk mat.

Imorgon tar vi nya tag!

Pappa Torgny och Jonathan

PS
Svindeln till trots tog jag mig upp i stadshusets torn. 106 m! :S

Den spända blicken beror på svindel.

Matjesill på knäcke

Här kommer det sista av Jens Linders recept, från DN. Pepparroten var ett lyft. Vi åt det som frukost, på framsidan av huset i ett sommarslött Skåre. Jag älskar sillen och sommarsolen!

Passar bra både som frukost, lättlunch och sommarvickning

4 hårdkokta ägg
1 burk matjesill
4 msk majonäs
1 msk riven pepparrot
gott knäckebröd

Hacka gulan och vitan var för sig. Hacka matjesillen. Blanda majonäs och pepparrot. Bred majonäsen på knäckebrödet och toppa med ägg och sill.

Sill är gott!

Patentsmörgås

Jonathan är inte så förtjust i sill (se föregående inlägg) så han fick en gammal klassiker. Patentsmörgås.

Barnvänlig mat

2 limpskivor
4 skinkskivor
2 ägg

Stek i lite smör. Lägg upp på en tallrik och servera med ketchup.

Snabbt och enkelt!

Smältsill

Ännu ett av Jens Linders recept från DN. Torgny godkände det genast och sa att det här kan vi göra fler gånger.

.Smör, ägg och sill.

4 port.

8 saltsillfiléer
800 gr färsk potatis
6 kokta ägg
4 msk finhackad dill
4 msk finhackad persilja
100 gr smör

Skölj filéerna och låt dem rinna av noga. Lägg dem på en tallrik. Grovhacka äggen och lägg över sillen. Lägg på det hackade kryddgröna. Skiva över smöret. Använd tallriken som lock när du kokar potatisen. När potatisen är klar är smöret smällt och sillen varm.

Smör- och dillslungad färskpotatis

Jag köpte 4 kilo potatis på midsommarafton. Den var smakrik och fast istället för vattnig som den ofta är. Så nu frossar vi i potatisrätter. Idag blev det smör-och dillslungat till den rökta laxen.

Dill, smör och citron passar bra till färskpotatisen.

1 kg små potatisar
50 gr smör
saft av en citron
dill
salt

Tvätta potatisen. Koka den i extrasaltat vatten. När den är nästan klar häll av vattnet och ånga av. Pressa citronen, hacka dillen. Smält smöret på medelvärme. När det är smält, höj värmen till högsta och häll i potatisarna. Stek dem gyllenbruna. Häll på citron och dill och servera.

Njut av primören!

Inlagd gurka

På begäran kommer här ett recept från Bonniers gamla kokbok. Det är en kompis till Miriam som minns mammas eller om det var mormors inläggning. Så nu kommer mormor Iris kokbok till heders igen.

Gurka som smakar gott till grillat.

200 gr gurka
2 msk ättiksprit 12%
2 msk socker
1 dl vatten
1 tsk salt
nymald vitpeppar
finhackad persilja.

Skiva gurkan tunnt. Jag brukar använda osthyveln. Blanda lagen och lägg i gurkan. Låt stå en stund.

Gott till grillat

Jag är svag för inläggningar ända sedan jag började titta i mammas kokbok (Bonniers från 1960) när jag var liten. Där fanns en bild på Hors-d'aeuvre på sidan 116. Jag har boken kvar ännu. Där finns alla gamla recept på husmanskost, som börjar bli moderna igen. Senast igår lagade Per Morberg dillkött i TV, en av mina barndomsfavoriter. Nu till mina recept. De är gjorda på en höft så ni får pröva och justera efter tycke och smak.

Smått och gott till grillat

Marinerade champinjoner

200 gr champinjoner
2 msk vitvinsvinäger
2 - 3 msk olivolja
finhackad persilja
salt och svartpeppar

Skiva champinjonerna. Blanda dressingen och skiva ner vitlöken. Låt marinera minst en timme, men det blir godast om man gör den dagen före den ska serveras. Det gäller de flesta inläggningar.

Marinerad rostad paprika

1 gul paprika
1 röd paprika
3 msk olivolja
2 msk balsamvinäger
1 msk flytande honung
4 msk hackade färska örter, persilja, basilika, dragon, timjan, rosmarin eller det som finns hemma, dock inte dill.

Dela paprikan och kärna ur den. Rosta den i ugnen på 250 grader tills skalet är svart. Låt den svalna övertäckt och skala den sedan. Strimla och blanda med dressingen. Låt stå minst en timme, gärna mer.

Marinerad kronärtskockshjärta

1 burk kronärtskockshjärtan
½ dl olivolja
1 lime, lite rivet skal och saften
1 tsk sambal olek eller en tunnt skivad chilipeppar
salt

Blanda dressingen och lägg i klyftade kronärtskockhjärtan. Marinera minst en timme.

Katarinas fiskdressing

Såssnipan fick vi av Katarina och den invigde vi med en fiskdressing till öringen som Torgny fick i Svarttjärn.

1 dl crème fraiche
3 msk majonäs
1 msk honung
skal och saft från ½ citron
finhacklad persilja
salt och peppar

På en stor grill kan man grilla mycket på en gång.

Smaklig Måltid!

Potatissallad x 2

Färskopaptisen är en av matårets höjdpunkter, tycker jag. Andreas och hans gudmor Katarina delar min uppfattning om potatis. Vi skulle aldrig kunna banta med GI metoden. Inte någon annan metod för den delen heller. Mat är gott och så skapar det gemenskap också, om man bjuder på den. Här kommer två potatissallader som jag komponerade igår.

Rödlök och kapris är gott till potatis.

Krämig dillsallad

1 kg färskpotatis
1 dl gräddfil
1 dl majonäs
1 finhackad rödlök
massor av finhackad dill

Tvätta och koka potatisen. När potatisen svalnat skär den i stora bitar och blanda med resten av ingridienserna.

Varm potatissallad

1 kg färskpotatis
1 strimlad rödlök
4 msk kapris
4 msk olivolja
3 msk vitvinsvinäger
ca 1 tsk salt av "Sale di mare" med smak av basilika och rosepeppar

Borsta och koka potatisen. Dela den i bitar medan den är varm och varva med kapris och rödlöksstrimlor. Häll dresingen över den varma potatisen.

Äggröra med matjesill

När vi läste DN på söndagsmorgonen hittade vi 4 sillrecept som Jens Linder skapat . Både Torgny och jag föll för dem, så vi prövade det första till brunch. Gott och vackert.

Matjesill går att ata alla tider på dygnet.

Gör äggröran som jag beskrivit tidigare i bloggen. Finhacka rödlök och matjesill. Lägg upp vackert och ät varmt som det är eller lägg det på ett grovt bröd.

Smaklig måltid

Midsommartårta

"Mänskan spår och Gud rår". I början på veckan såg väderprognosen trist ut för våran del, men regnet kom redan på torsdagen. Hela midsommarafton var jättefin. Midsommarfirandet hos Katarina blev som vanligt gott och vackert, med sill och lax. Som pricken över i fick vi jordgubbstårta. Alla som kunde mellan 6 och 80 år var där och stannade ända tills de första regndropparna började falla.

Jordgubbarna är Svenska, unikt denna kyliga försommar.

Tack Kataria, Elvy och Lennart!

Gunilla och Torgny

Midsommarutflykt

Andreas kom hem och sov igår kväll. Efter en bastant frukost och en tur tillbaka til sängen undrade han om vi inte kunde göra en utflykt. Vi kokade en termos kaffe och packade ryggsäckarna fulla med bullar, bröd, smör och pålägg. Bergviksudde är en fin vandring. Man parkerar längst bort på IKEA-parkeringen (som var helt tom denna dag!) och tar stigen mot udden och vattnet. På udden var det sol, vin och vatten, och faktiskt lite värme luften. Vi fick en trevlig stund med pojkarna och lagom mycket mat före midsommarfesten hos Katarina.

Utflykt med matsäck har blivit ett bbarndomsminne för våra barn.

Solig Midsommar önskas!

Pappa Torgny och Mamma Gunilla

Frukost till Andreas

Andreas kom hem igår och sov över. Vi vaknade tidigt som vanligt och åkte till Willys för att handla en god frukost. Det var tomt både på parkeringen och i hyllorna. Vi brukar småprata med personalen där som berättade att det var tjockt med folk igår, så vi var glada att vi väntade till idag. Hönökakan som kom upp i hyllan så småningom var pinfärsk. Jättegott med V-Gurras sardiner.

Första frukosten på semestern.

Melon och keso fick jag för första gångenpå en restaurang i Chester i England. Vi fick in en halv melon fylld med keso och säsongens frukter runt om. Gott och vackert. Kan rekomenderas som sommarmat och det kändes som en bra start på semestern. Idag firar vi midsommar hos Katarina. Det är alltid gott och vackert.

Semestern har börjat bra, solen skiner än så länge.
Trevlig Midsommar!

Findus på semestern

Igår startade semestern. Sex veckor. Skönt! När jag kom hem var jag lite mör så jag tittade vad som fanns i frysen. Där hittade jag en ny sorts Findusgrönsaker med pestosås. Couscous går fort att laga tilll och att värma falafel likaså. I frysen fanns även några kycklingar till mig och pojkarna. Jag stekte några körsbärstomater också och vips var middagen klar. Nu ser jag fram emot en lång skön semester med lite mera omsorgsfull matlagning. I morgon ska vi grilla så i eftermiddag marinerar jag grönsaker. Blir det bra ska jag dela med mig av recepten.

Första semestermaten blev enkel men god.

Vi ser fram emot en skön semester!

Mamma på rymmen :)

Det är väl uppenbart att jag förutom mat bl.a. älskar blommor. När jag insåg att Torgny inte hade tid att följa med (på grund av präst- och diakonvigning) till Rottneros stod mitt hopp till Karatrina som också gillar blommor (och mat). Hon hade tid och lust och vi drog till Sunne och trädgårdsfestivalen i Rottnerosparken. Mycket fina blommor och glada människor. Vi fick god mat också. Sunne spa var där och serverade en trerätters lunch i Rottneroshallen. Vi åt och njöt och drömde om att arrangera en stor fest i den magnifika parken. Se själva så fint det är!

Söt flicka i vacker omgivning     En ovanligt blå blomma     Barnet i focus     En ödmjuk man

Jag hade börjat äta förrätten innan jag kom på att jag skulle ta kort. Det var spenatpaj med skinka, jättegott.

Tack för skjuttsen och sällskapet.

Gunilla

Sjön suger

Idag fick vi följa med Anders, Berit  och Stina (Samuels "Svärpäron och svägerska") på Vänern. De har en segelbåt modell större. Vi fick med oss Jonathan också. Vi tillbringade dagen på sjön och kikade på vindkraftverken på Gässlingen. Middag intogs på Nabben. Sill och färskpotatis och grillad fläskfilé och lax. Jättegot, framför allt Jonathan som är svältfödd på kött njöt i fulla drag. Som underhållning skickade Anders upp Stina i masten, hon skulle ta ner en tamp som kommit fel. Vi höll andan men allt gick bra. Både Stina och tampen kom ner välbehållna.

Vi njuter av sjön      Anders och Stina      Anders hissar uoo Stina

När vi kom hem var Jonathan hungrig, tonåring som han är så jag fick snabbt laga till något av gårdagens rester. Det funkade bra, även Torgnys vegetariska variant.

Fyll ett tortillabröd med det du har och gratinera i ugnen på 225 grader i ca 15 minuter

Tack för en härlig dag på sjön.

"Päronen" Gunilla och Torgny

Chorizopasta

Idag motstod jag frestelsen att köpa snabbmat när jag kom på att jag hade chorizo och lax i kylskåpet. Det har varit mycket på jobbet på sistone, så det finns inte mycket ork kvar. Semester snart. Receptet tänkte jag ut på väg hem från stan. Vi hade handlat presenter till studenter, rektor, kökspersonal med flera. Jag kokade ett paket pasta och gjorde både kött och fisksås på 15 minuter. Laxsåsen finns redan på bloggen (se under pasta).
I dörren, när vi kom hem, stod Benjamin och frågade: "Mat!?".

Det förekommer faktiskt kött hos familjen Lindén då och då.

2 port

sås
3 msk ajvar relish
3 msk gräddfil

Koka pastan. Stek lök och tomater  i olivolja. Gärna var för sig. Skiva och stek chorizon utan fett i pannan. Blanda allt med pastan och servera med såsen.

Pestomarinerad buffépasta

Snart kommer Torgnys arbetskamrater i enheten på besök, för ett enhetsmingel. Förberedelserna är i full gång. Risonin skall kokas, salladen skäras, pinjenötterna rostas..... Med enkel mat är det inte svårt att mätta 20-talet personer. Bara maten räcker.

Några av ingredienserna som skall mäta 20-talet jobbarkompisar.

Snart kommer recepten!

1 burk créme fraiche med franska örter
½ tsk salt
nymald svartpeppar

Koka risonin och blanda med peston. Rosta pinjenötterna och lägg dem på risonisalladen. Skär tomatsalladen och blanda ihop dressingen. Servera med grissini, oliver, inlagda tomater och kronärtskockhjärtan, marinerade oliver och annat du gillar.

Oliver, vitlökar, soltorkade tomater, kapris och grissini passar bra som tillbehör.

God mat och trevligt umgänge gör kalaset lyckat!

Fullsatt på altanen, och maten uppskattades.

Israelisk sallad

Den här salladen fick vi i Jerusalem. Den är enligt Simon (systersonen som bott där) standardsallad. På bussarna kunda man se reklam för ett specialredskap för att skära tomater och gurka i små, mycket små tärningar.

Fint skuren sallad ska de´ va´!

2 tomater
½ gurka
1 charlottenlök
2 msk citronsaft
2 msk olivolja
citronpeppar

Allt skäres i mycket små (!) tärningar. Blanda och krydda. Vill man ha salladen mindre blöt ska man ta bort innanmätet på både gurka och tomat och bara behålla det fasta "köttet".

Fräscht och gott!

Äta ute

Vi passar på när vädret tillåter och packar vår fina korg från Farmor och äter lunch ute vid Träfotre hembygdsgård. Chiabata med rostbiff eller dansk ost och potatissallad med dill och gräslök från växthuset. Då känner jag mig rik. På jobbet har vi varit på läger med våra barn. De åt också köttbullar ute med god aptit. Ni kan se det på karlstad.se/tuggeliteskolan.

Torgny i sina nya solbrillor på utflykt till Träfotre.

Kräftor i juni

Även om man är gammal kan man ändra sig :) Det är ju nästan ett år sedan sist och vi har bestämt oss för att inte köpa billiga kräftor mer. Med två av barnen i Göteborg har vi fått smak på havskräftor. De är ju så mycket godare. Bättre med några goda kräftor istället för många mindre goda. Men man glömmer så fort och i fredags hittad vi billiga kräftor i butiken. Vi föll för frestelsen och det var riktigt gott.

Tänk att man får äta kräftor när man vill, nu för tiden.

Passa på!

Pappa Torgny och Mamma Gunilla

Couscous till mamma

Idag hade Gunilla fullt upp med att packa för Korpenlägret, så jag tog mig an middagsutmaningen. Lite tomt i kylskåpet är det, men jag gjorde som Gunilla. Jag rotade runt och hittade några möjliga ingredienser. Couscous står det på paketet hur man tillagar. Wookgrönsaker blir perfekta i vår automatiska micro. Och falafel är bara att steka, om man hittar dem i frysen. Den stora utmaningen är dressingen. Visserligen förväxlade jag nog volymerna på couscous och vatten. Såg lite tort ut så jag hällde i extra vatten. Slutprodukten var ätlig, rent av god. Och dessutom gick det snabbt och var vegetariskt.

Falael är jättegott, inte bara för vegetarianer.

Dressingen blev crème fraiche med mango chutney och curry. Det gillar jag!

Ta det lugnt!

Pappa Torgny, som klarar sig bättre och bättre i köket.

PS.
Jag har fortfarande lite svårt för att förstå att t ex 1 dl torr couscous eller 1 dl torra makaroner blir en lagom portion. Jag dubblar alltid och tar i lite extra, eftersom det ser så lite ut. Å andra sidan blir det matlådor av det överblivna.

Fånga dagen

Vi är inte fullt så präktiga som vi ger sken av här på bloggen. Min värsta snabbmat, som aldrig kommer på bild, är snabbmakaroner med ketchup. Barnen har lärt mig den. Klart på tre minuter. Man behöver knappt tugga. Ibland vill jag inte ens laga mat. Idag ringde jag Torgny klockan tre och frågade om vi inte kunde äta middag på stan. Jonathan är på läger och Benjamin sitter fastnaglad vid datorn. Han ville inte cykla med. Vi köpte sallad på MaChé och cycklade ut till den uppfräschade Sandgrundsudden. Vi njöt av solen, maten och träffade en bekant som vi inte sett på länge och fick en pratstund med honom. Var rädda om varandra och fånga dagen. Ingen vet vad som sker i morgon.

När solen skiner skall man ta tilfället i akt. En sallad i Sandgrundsparken, på vägen hem.

Fångad dag!

Räkwook

Snabbmat om man använder färdigpillade räkor Annars få man ge det lite tid när räkorna tinar. Tallriken är ett av våra många loppisfynd.

Wook är alltid gott, inte minst om räkor är inblandade.

räkor eller kyckling
nudlar
wookgrönsaker
Diverse olika såser

OBS! Tillaga ingredienserna var för sig.
Tina wookgrönsakerna. Koka nudlarna enligt instruktion. Krydda och stek kyckling eller räkor på valfritt sätt. Blanda ingridienserna och wooka en portion i taget. På det sättet blir det inte så blött. Servera med en favoritsås, vi har flera favoriter.

Ibland är det inte lätt att välja mellan favoritsåserna.

Iranskt ris

Det här riset fick vi första gången vi var hemma hos vår Iranska vänfamilj Hossein och Marjan. Vi fick också vara med på deras bröllopsfest. Underbar mat och en massa glada trevliga släktingar och vänner. Det var däremot Nazi från vår nästa familj som lärde mig att tillaga riset. Hon var också en duktig husmor som lagade god och spännande mat från mellanöstern.

Riset har den goda knapriga ytan, täckt med berberisbär.

4 dl jasmin eller basmatiris
2 l vatten
3 tsk salt
3msk olja
berberisbär (finns i orientaliska affärer, ser ut som små röda russin)
1 tsk socker
1 msk olja

Skölj riset i mycket vatten. Koka riset i vatten och salt i 3 min. Häll olja i botten på en teflonkastrull lägg riset ovanpå låt det svälla 30 min på medelvärme. Det ska bli en hård skorpa i botten. När riset är klart så ska det hällas upp och ner på ett stort serveringsfat.  Det knapriga på toppen.

Berberisbären ska rensas och sköljas. Fräs dem mjuka i olja och socker och lägg dem ovanpå det knapriga riset.