Saffransöring

Torgny har blivit duktigare med åren, på allt möjligt. Bland annat så kommer han hem med mera fisk nu än förr. Då måste jag variera mig när jag tillagar den. Det här är min variant av ett "nätrecept"

Egen fånga öring smakar bäst ;)

2 öringar
2 tsk salt
1 pkt saffran
dillstjälkar
½ citron
vitpeppar

100 gr smält smör
finhackad dill

Filéa öringarna. Blanda salt med saffran och strö över fiskfiléerna. Lägg på dillstjälkar, citronsaft och vitpeppar. Stek i ugnen på 175 grader i ca 20 minuter eller tills fisken har en innertempratur på 55 grader. Servera med klyftpotatis smaksatt med smör och citron, samt dillsmöret.

Klyftpotatis passade utmärkt till saffransöringen.


Varför inte börja med en svampkrustad. Det passar utmärkt.

Kantarellerna kommer från Katarina.

Egen fångst och skörd är bäst!

Mamma Gunilla och Pappa Torgny

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0