Laxpudding

Vi tänkte oss sushi men orken tröt och det fanns inga mogna avocado. Jag kokade lite potatis och sedan tog jag fram Göran Hellblads gamla kokbok Stora Fiskskolan från 1986. Den har vackra bilder och bra instruktioner. Jag fick lust att göra fler recept. Om jag lyckas med min ambition kommer jag att dela med mig på Bloggen.

Rykande varm laxpudding, som fick lite gräslök på toppen.

300-400 g kallrökt lax
8-10 kokta kalla potatisar
1 stor finhackad gul lök
2 msk smör
1 knippa hackad dill
salt och vitpeppar
3-4 ägg
3½ dl mjölk

Fräs löken och lägg ett lager i botten på en hög ungsfast form. Varva sedan skivad potatis, skivad lax, lök, dill och malen peppar. Sluta med potatis på toppen. Vispa samman äggen och mjölken väl och häll över pudingen. Grädda i medelvarm ugn (225 grader) i 45-60 minuter. Tiden beror på formens storlek. Serveras med skirat smör.

Smaklig måltid!

Mamma Gunilla och Pappa Torgny

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0