Mormor Iris vita bröd

Det här brödet har räddat många familjefester. När det finns går ingen hungrig här ifrån. Detta bröd är vi Lind-barn uppväxta med.

Färskbakat vitt bröd förgyller alla måltider.

5 dl vatten
1 pkt jäst
1 tsk salt
ca 12 dl vetemjöl special

Lös upp jästen i ljummet vatten. Tillsätt mjöl tills det blir en blir fast deg, har du assisten låt den gå i 4 minuter. Tillsätt sedan saltet och arbeta ytterligare 4 minuter. Låt degen jäsa i 30 min. Baka ut till 3 limpor. Låt jäsa i 30 min. Grädda i 275 gr. i 8 min. Stäng av ugnen låt brödet stå kvar ca 20 min. med ugnsluckan på glänt.

Smaklig måltid!

Mamma Gunilla och Pappa Torgny

Kommentarer
Postat av: Anna Bergqvist

Ni har inget gott recept på surdegsbröd att dela med er av?



Jag har en råg- och en vete-surdeg som använder flitigt men en ny variant vore välkommet :)

2009-01-25 @ 00:53:31
URL: http://www.annifey.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0