Jul- eller Adventsstjärna

Far var noga med att inte ta ut saker i förskott. Särskilt inte kring jul. Och han älskade julen. Förberedelserna pågick länge, men inget togs ut i förskott. På julaftons morgon smög vi barn ner tidigt i stora salen för att se hur fars julgran så ut detta år. Och julkrubbarn och pepparkaksbondgården...
Det innebar att inga "adventsstjärnor" hängdes upp och "julljusstakar" sattes ut i fönstren under advent. De kom först på julafton. Och hur är det med adventsstjärnan? Är det inte den stjärna som tändes vid jul för att visa vägen till Betlehem och stallet där Jesusbarnet föddes? En julstjärna!
Hos oss hänger stjärnan uppe och ljusstakarna står i fönstret och får oss att längta efter julen. Under den mörka tiden behövs något som lyser upp! Samtidigt är det en god tanke att inte ta ut allt i förskott...
 
Stjärnan påminner oss om vad julen egentligen handlar om.

Den här stjärnan i Tiffanystil hittade vi förra året och den tycker vi väldigt mycket om.

Pappa Torgny önskar god tredjeadventshelg!

Kommentarer
Postat av: Margaretha Lindén

Det var roligt att läsa om hur julförberedelserna i prästgården lever kvar i Ditt minne. Inte utan att jag har litet dåligt samvete för att jag byggt upp en ny tradition vilket innebär att jag plockar fram julpyntet allt tidigare för varje är. Annars skulle jag inte orka och hinna. Dessutom vill jag njuta av härligheten så länge som möjligt. Mor

2009-12-14 @ 23:07:20
Postat av: Olivia

Kul blogg! Hur länge har du haft din blogg?

2011-07-13 @ 01:06:18
URL: http://djurförsäkring.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0