Sushi

En favorit bland familjens pojkar är sushi. Det började med min bror Göran som vet att jag är matintresserad. Han sa att jag skulle lära mig att laga sushi. Jag var tveksam ända tills en arbetskamrat sa till mig att det är lätt. Följ bara receptet på ICA:s grötrispåse. Det gjorde jag. Torgny föll direkt och pojkarna lärde sig fort. Jag själv var tveksam längst men nu tycker jag också om det.

Gunilla, Jonathan och Andreas redo att hugga in på sushi:n. Sällan blir det några rester efter en sådan måltid.

4 port.

3 dl grötris
6 dl vatten
lite salt
1 msk socker
2-3 msk risvinäger

noriblad
omelett
avokado
gurka
kallrökt lax
räkor
crab sticks
stenbitsrom

Koka riset med salt i 20 min. När det är klart rör ner socker och risvin. Låt hälften av riset svalna i kastrull (det blir kletigare) resten på en tallrik.
Det kletiga riset gör man duväggsstora risbollar av och dekorerar med valfritt pålägg. Det andra rullas in i noriblad med valfri fyllning.
Sushi:n serveras med kickomansoja och wasabi.
Till detta passar det bra med en riesling eller ett ljus öl.

I sushiriset ingår salt, socker och risvinäger.     Risbollarna skall vara små som duvägg.     Risbollar dekorerade med crab stick, räkor, omelett, lax och gurka.    

Norirulle med lax och avocado.     Norirullar skurna och klara.     Äntligen dags att äta!



Smaklig måltid !

Mamma Gunilla och Pappa Torgny

Kommentarer
Postat av: Anna Bergqvist

WOW vad det ser gott ut!



Jag förstår att Benjamin är svårimpad :)



2008-10-05 @ 21:32:30
URL: http://www.annifey.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0