Torgnys pesto

Mitt första minne av pesto kommer från New York. Där blev vi bjudna på denna välsmakande röra av Lena Fleishmann en svenska gift med en amerikan (hon bjöd på croissant också men det kan jag inte baka). Mitt andra minne är från BB på SÖS där Samuel föddes. Där åt jag vegetarisk mat och fick mycket godare mat än de som åt den vanliga sjukhusmaten. Sedan tog det några år innan jag lärde mig att göra den själv. Vi gör en billigare variant med mandel och persilja istället för pinjenötter och färsk basilika.

Peston är godast gjord i mortel


Pesto

1 stort knippe persilja
2-3 msk torkad basilika
2-3 vitlöksklyftor
3 msk mald mandel
1-1½ dl olivolja
1 dl riven parmesanost
salt & peppar
ev. vatten

Hacka allt utom parmesan i en matberedare eller i en stor mortel. Tillsätt parmesanen sist. Man kan tillsätta vatten om det känns för tjockt.

I en stor mortel blir peston lite grövre men också mera smakrik. Det är Torgnys jobb.

Smaklig måltid!

Mamma Gunilla


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0